در این نشست كه با مديريت دكتر رحيم مرادی مدير پژوهش و برنامهريزی مركز آموزش مجازی دانشگاهيان برگزار شد، دکتر فاضلی مدیر مرکز از تجارب و فعالیتهای خود در یادگیری الکترونیکی صحبت کردند.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان؛ در این نشست كه با مديريت دكتر رحيم مرادی مدير پژوهش و برنامهريزی مركز آموزش مجازی دانشگاهيان برگزار شد، دکتر فاضلی مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به همراه دکتر فاطمی رئیس مرکز فناوریهای دیجیتال دانشگاه تهران، دکتر سراجی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و عضو کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت عتف، دکتر عظیمی مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه خوارزمی، دکتر ناظمی مدیر آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مثنوی مدیر آموزشهای الکترونیکی و مجازی دانشگاه شهید چمران، دکتر میر واحدی مدیر آموزش الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر باقری مدیر آموزشهای مجازی دانشگاه اراک، دکتر مؤمنی راد مدیر آموزش الکترونیکی دانشگاه بوعلی سینا، از تجارب و فعالیتهای خود در یادگیری الکترونیکی صحبت کردند.
دکتر فاضلی ضمن بیان موانع اصلی و چالشهای توسعه آموزش مجازی گفت: ما به دلیل تفاوت در مقیاس کار و گسترۀ کار مبحث آموزش مجازی، ناگزیر بودیم میزبان جمع کثیری از دانشجویان و اساتید باشیم.
وی افزود: همه اطلاع دارند که دانشگاههای بزرگ حدود 10 هزار نفر جمعیت دارند و حضور همزمان دانشجو و استاد در پلتفرمهای آموزشی نیز حدودا میتواند به همان اندازه جمعیت دانشگاه باشد. بر این اساس با توجه به اینکه پلتفرم ما خدماتی به دانشگاهیان کل کشور ارائه میداد و این افراد، به پلتفرم ما مراجعه میکردند، ما چالشهای بسیار بزرگی را تجربه کردیم و به لطف خدا و زحمتهای دوستان زیادی از جمله اساتید دانشگاهها، فناوران جوان، شرکتهای دانش بنیان و اساتید تولیدکننده محتوا، حل این چالشها یک تجربه زیسته فوقالعادهای را در معرض مطالعه، تحقیق و پژوهش بقیه اساتید دانشگاه به ویژه رشتههای تکنولوژی آموزشی و برنامهریزی آموزشی قرار داد.
مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان ادامه داد: تدبیر ما برای حل چالش کثرت مخاطب، بحث تقویت زیرساختها و سِرورها بود که این موضوع در هفتههای اول اتفاق افتاد و این چالش را از طریق تقسیم بندی استانی و منطقهای تا حد قابل قبولی حل کردیم و در ادامه تیم تحقیق و توسعه مرکز فرصتی پیدا کرد و در مورد روشهای توزیع مخاطب روی سرورهای موازی مطاله کرد و خوشبختانه سناریوی پیش بینی شده، خیلی بهتر از ارگانهای دیگر، جواب داد و ظرفیتهای ما از اواسط ترم اول دوران کرونا هیچوقت به حداکثر نرسید و حتی تقسیم بندی استانی و منطقهای را هم برداشتیم و شاید 280 هزار نفر مراجعه در یک روز را هم تجربه کردیم و این تعداد از مراجعین در سطح ملی و منطقهای و بر اساس بعضی برآوردها در سطح جهانی نیز، عدد بزرگی محسوب میشود. البته پلتفرمهای طنز و سرگرمی مراجعین بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: چالش دیگری که ما داشتیم، آشنانبودن اساتید با پلتفرمها بود و این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد کرد و البته ما قبل از نهادهای بسیاری، آموزش اساتید را شروع کردیم و این آموزشها بسیار خوب جواب داد و هزاران نفر از اساتید، نحوه استفاده از پلتفرمها را آموزش دیدند.
دکتر فاضلی در پایان با اشاره به مسائل مربوط به محتوا گفت: نزدیک به 190 درس ضبطشده داشتیم و قبل از کرونا با فناوریهای آموزشی و جذابیتهای بصری و رسانهای از این درسها استفاده کردیم و این موضوع در حالی بود که اساتید از تولید محتوا یا ارتباط همزمان با مخاطبان دچار نقصان شدند و ما از طریق محتواهای از پیش ساختهشده، کمبودها را جبران کردیم و با طراحی آزمونها در مقیاسهای کمی و کیفی بالا بحثهایی مثل تقلب را نیز به حداقل رساندیم.